زیست

گروه زیست منطقه 18

زیست

گروه زیست منطقه 18

خرس آبی (water bears)

دوشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۰۱:۵۱ ق.ظ

نام خرس آبی (water bears) نیز هدیه ای از طرف جانور شناسان به موجودی میکروسکوپی با نام علمی (Echiniscis SP) می باشد که بدن قوز مانند و پنجه های قوی آن، تصویری از خرس را در ذهن تداعی می کند . خرس آبی با هشت پا شکل زیبایی از شنا کردن را نشان می دهد که بی شباهت به حرکت آرام یک خرس نیست . بر روی هر کدام از پاهای جانور چهار چنگال وجود دارد که در حرکت کردن به خرس آبی کمک می کند. همانطور که از نام جانور نیز پیداست زندگی جانور وابسته به آب و محیط های مرطوب است



خرس آبی تنها موجود شناخته‌شده برای بشر است که می‌تواند شرایط سخت فضای عمیق را تحمل کند و اندام با مقیاس کسری از میلیمتر آن به همراه دیگر موجودات ریز هدف یک مجموعه از تصاویر سه بعدی میکروسکوپی قرار گرفته است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خرس آبی با نام علمی «tardigrade» در محیطهای مرطوب و بر روی خزه‌ها و گلسنگها زندگی می‌کند و تقریبا فناناپذیر محسوب می‌شود.



این موجود را می‌توان در دمای نزدیک به صفر مطلق(منفی 273 درجه سانتیگراد) منجمد کرده یا تا بالاتر از 151 درجه سانتیگراد حرارت داد. همچنین می‌توان برای یک دهه آنرا بدون آب نگه داشته، در معرض هر گونه فشار قرار داد یا آن را به خلا پر از تایش فضا ارسال کرد که بدون آسیب بیش از 10 روز زنده بماند.




در دهان خرس آبی اجسام نقطه مانند تیزی وجود دارد که با کمک آنها برگ خزه را سوراخ کرده و مواد درون آنرا می مکد . علاوه بر شیره خزه، جانور گروهی از کرمهای حلقوی به نام (نماتود) را نیز به مصرف می رساند .
توانایی این جانور برای زنده ماندن فوق العاده است ! هنگامی که آب محیط کم شده و محیط مرطوب جانور رو به خشکی می گذارد، خرس آبی فعالیت های زیستی خود را به حداقل میزان ممکن ( نزدیک صفر ) رسانده و وارد مرحله خفتگی (Antibiotic state) می شود ( مشابه حالتی که در جانوران زمستان خواب اتفاق می افتد). این وضعیت تا زمانی که رطوبت محیط به مقدار اولیه خود بازگشته و خزه ها مجدداًَ آب از دست رفته را جبران کنند ادامه می یابد . در این حالت خرس آبی از فرم خفتگی خارج شده و مجدداً زندگی عادی خود را از سر می گیرد. توجه داشته باشید که وضعیت خفتگی گاهی تا چندین سال ادامه می یابد .

در محیط زندگی جانور همیشه مقدار ماده ها از نرها بیشتراست . ماده ها بزرگتر و کشیده تر از نرها بوده و در بیشتر مواقع در حال تخم ریزی هستند . خرس های آبی که از این تخم ها بوجود می آیند تا رسیدن به سن بلوغ چند مرحله پوست اندازی را پشت سر می گذارند .


تنوع رنگ در بین خرس های آبی بسیار زیاداست به طوری که از رنگ خاکستری تا آبی، زرد، قرمز و قهوه ای را می توان در بین گونه های مختلف این جنس مشاهده کرد . جنس خرس آبی بیش از صد گونه دارد که بر اساس رنگشان دسته بندی می شوند . با توجه به شباهت زیاد جانور به گروه عنکبوتیان و گروه سخت پوستان ( وجود اسکلت سخت خارجی ) ، خرس آبی در هیچکدام از این گروها قرار نمی گیرد بلکه در شاخه ای از قلمرو جانوران به نام (Tardigrada) طبقه بندی می شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
RSS
بیان
بیان باکس
بلاگ
همه چی ...
زیست