زیست

گروه زیست منطقه 18

زیست

گروه زیست منطقه 18

شپش و راه های پیشگیری از آن

دوشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۳، ۰۹:۲۵ ب.ظ
شپش نامی است که لرزه به اندام مادر بزرگها و پدر بزرگهایمان می اندازد. جانوری کوچک که به دلیل نبود امکانات بهداشتی در گذشته و حتی در حال حاضر بسیار مشکل ساز است.قربانیان  این جانور بیشتر کودکان 3 تا 12 سال هستند.(این بیماری در دختران بیش از پسران دیده  می شود).

شپش


شپش خطرناک  نیست اما اگر جلو آن گرفته نشود بسیار رشد می کند و دردسر ساز می شود. شپش ها گاز می گیرند و جای نیششان متورم و موجب خارش می شود. خاراندن پوست سر باعث زخم شدن یا حتی عفونت می شود.




نشانه های شپش سر:

درست است که شپش ها بسیار ریز هستند اما با چشم غیر مسلح قابل مشاهده هستند.

تخم شپش مانند یک نقطه ریز زرد رنگ یا قهوه ای رنگ است. شپش ها در پوست سر تخم گذاری می کنند چون در آنجا دما گرم و برای رشد شپش ها مساعد است. شپش ها مانند شوره سر می مانند  اما با شانه زدن یا تکان دادن سر از بین نمی روند و از پوست سر جدا نمی شوند.





پس از یک تا دو هفته تخم ها تبدیل به شپش می شوند و پوسته تخم ها مانند جرم های سفید و کوجک در سر پدیدار می شوند. این مرحله  بهترین زمان تشخیص آنها و درمان است.

یکی از نشانه های وجود شپش خارش زیاد است.آب دهان شپش پوست سر را تحریک می کند و باعث خارش می شود.البته خارش سر بستگی به پوست بدن نیز دارد.






آیا باید از فردی که دارای شپش است  دوری کرد؟

نه تنها خود این افراد بلکه لباس ها و وسایل شخصی این افراد موجب سرایت این بیماری می شود. بهتر است هر از گاهی به پزشک پوست مراجعه کنید و از صحت و سلامتی خود مطمئن شوید. بهداشت فردی را رعایت کنید .سعی کنید زود به زود موهایتان را کوتاه کنید یا اگر دوست دارید موهایتان بلند باشد از آنها به درستی مراقبت کنید.



منبع:http://www.nojavanha.com



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۸/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
RSS
بیان
بیان باکس
بلاگ
همه چی ...
زیست